Peninsula Voice

Peninsula Voices

Mais um interessante projeto utilizando as mídias locativas, o projeto Peninsula Voices. O projeto busca construir uma experiência social e sonora do espaço em Bristol, GB, permitindo que os usuários (equipados com iPaq, Mobile Bristol editor e GPS) possam ouvir histórias associadas aos locais por onde estão passando. O lugar é aqui não apenas uma parte do percurso mas um “disparador” de histórias, mais que um ambiente, uma mídia de comunicação. Estou desenvolvendo essa tese no meu mais recente projeto de pesquisa, associado as teorias dos “atores-redes” e da “materialidade da comunicação” para pensar os modos de mediação locativos (aqui sonoro), os diversos “actantes”, tendo o lugar não apenas como reservatório, mas como ator comunicativo. O projeto Peninsula Voices, iniciado em julho de 2009, é um exemplo dessa tese. Vejam descrição abaixo e mais detalhes no link acima:

“Peninsula Voices is a sound walk using location-aware technology to annotate the urban landscape. People’s stories and associations are triggered when the user approaches the area they are talking about. The project was made by interviewing participants while walking with them in areas that they had associations with. These interviews were then edited and placed in a software environment (the Mobile Bristol Editor) that runs on handheld computers (HP iPAQs) that read location from GPSs. The software triggers the recordings when the user is in the corresponding region so that the user can walk around a landscape, without being guided, exploring and discovering for themselves the stories that might be associated with different areas.

(…) I am particularly drawn to the possibilities of new locative technology firstly because like memory and imagination, a space can be filled with information for one user but transparent to others, leaving the actual space almost untouched by intervention and secondly because it is non-linear, the spectator explores a landscape at his/her pace in no pre-defined order, eliciting a less passive role in the experiencing of the work, using their own body to move through both the virtual and the real space.”